Sunday, May 24, 2009

im back

hai3.. aku dah kembali menjalani tugas praktikal aku hari ni setelah aku cuti 3 hari untk g kem pimpin siswa kat sg. siput perak..aku xtau nak describe camne kem 2..tp mmg sngt2 hebat lah, best sangat..im really enjoy it n im learn a lot from the camp..it is fully outdoor camp.

the 1st day, when we arrive there at about 12pm we had a lunch and set up khemah..1st time psng khemah yang bentuknya A, aku,tkah,sya n did terkial2 xtau nak buat camne..but we try sampai berdiri teguhnya khemah ktorang..yang aku xpercayanya, khemah aku yang 1st siap psng..huhu..

pada malamnya, ade aktiviti ice breaking..rmai gak yang aku berkenalan, kalau y dari kampus induk 2 mmg kbnyakannya aku dah familiar tp yang dari kampus kejuruteraan n kesihatan rmai y aku xknal lg..so, time ni lah aku amik pluang bkenalan..diorang smer sporting..

aku msuk khemah untk tdo blik lbh kurng kul 12..lam kul 2 pagi ttba je bunyi siren y kuat..tkjut aku dibuatnya..dgn keadaan y mamai2 kami kn berkumpul balik kat pdg coz ade nite walk..aktiviti 2 diberi nama lestari malam..kami kn jln sjauh 2km n kena lalu ikut dusun getah, kubur (xla tkut sngt sebab xnmpk pape), semak samun, kn hiking bukit, kaw rumah org kampung n kn menyeberangi sungai..keadaan gelap sngt2, mmg xnmpk ape2 pon, kami jalan rapat2 supaya xberpecah..masa aktiviti ni, aku baru sedar bahawa dunia ni begitu gelap tanpa matahari..selama ni kt bergantung harap kat lampu bila waktu malam..bila xde lampu, aku jd xbleh nak buat pape,kdaan mcm ni gak lah y blaku kat orng buta..hhmmm..rs insaf sket..

2nd day, aktiviti nya lagi best..pagi cam biasa la ade riadah n pas2 ade aktvt cabaran minda, mmg mcabar lah..ktorng kn bertanding mengikut kump..sekali tengok cam sukaneka biase je tp sebenarnya sngt susah..kami kn btul2 bergabung tenaga..kalau xde co-operation mmg sah2 kalah..group kami mnang 1 dari 3 game yang ade..hehehe..

pastu ade aktvt survivor..kami dberi seekor ayam y masih hidup, beras n tepung..kami diberi masa 2jam untk mmasak..tp sebelum 2 kami kn cr dl peralatan untk mmasak..berlari2 mcm lipas kudung kami nk mcari smer 2..tp very fun laa..kami masak ayam kunyit, ayam chetti n kubis goreng..puas hati rasa sebab mknan kami mmg best..huhu

ptg lak ade aktvt water confident kat sg. siput..air kat s2 mmg sangat laju tp xde la dalam sngt..at 1st aku ade rs sdkit tkut gak tp aku bleh floating ngan ok je..
malam lak kami ade psembahn dr stiap group..mcm2 ade, ade y borim, ade y lucu siot smpai berair mata aku dop gelak..ade y skema je smpai ngntuk aku nengok..

the 3rdday kami diberi tugasan untuk mcari 1 isu mengenai kelestarian d usm..lam group aku, aku mcadangkn usm menubuhkan zon merokok y mpunyai seorng penasihat kesihatan..aku gak mencadang kn agar dperketatkn lg larangan merokok lam kampus..cdngan ke 2 aku lak agar duit ptptn n jpa dimasukn tiap2 bulan sebab kalau msuk sekali gus student akn mghabiskan pd awal sem n bila tb hjng sem dh kering..kak lela dr group aku gak mcadngkan agar mewujudkan matapelajaran kelestarian untuk smer peljar y akn dtng..

after presenting all the issues, kami kn bukak balik khemah n after lunch kami bertolak balik usm lam kul 2..spanjang pjalanan ke usm aku tdo smpai xingt dunia sbb tired sngt,..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...