Tuesday, June 9, 2009

Ultra violet (UV) light

jam dah menunjukan pkul 5, dalam keadaan pening2 lalat sebab demam aku berjalan menuju ke tempat parking motor,aku nak balik cepat2 sebab rasa dah xlarat sangat.. tiba2 hp aku bdering..rupanya yati, schoolmate aku yang major lam mikrobiology yang call..die mintak tolong aku hantarkan ke klinik..die demam gak ke??? xxx..dia terkena sinaran uv dari machine kat lab. dia terdedah kepada sinar 2 lebih dari 1 jam..aku terkejut tengok kdaan dia..kulitnya merah, mata lak jadi merah dan berair.. dia xboleh nak bukak mata sebab jadi silau..aku jadi panik n mengagahkn diri bawak moto bawak die g klinik..

kat klinik, dr xbleh nak buat ape2 n die sruh yati g ke hosp. peneng dengan segera..timbul la plak 1 problem..aku xtau jalan nak g ke hosp. peneng 2..aku ngan yati dop termenung kat depan klinik, dop pk nak mintak tolong sapa untuk hantarkn yati ke hosp..then yati cakap nak mintak tolong security usm tolong hantarkan..kami pon cepat2 la ke security main office kat lam usm.

sampai je kat sana, kami terus ke kaunter..kami terangkan ape yang berlaku n salah seorang security kat c2 cakap kebajikan student bukan tugas security tapi penggawa desasiswa..aku punya la bengang..xkan dalam beratus2 security usm yang bertugas 2, xde sorang pon yang boleh tolong hantar kami ke hosp..kalau ye bukan tugas diorang pon, at least atas dasar kemanusiaan apa salahnya tolong hantarkan kami ke hosp.. aku menyabarkan diri aku sebab xmau cari pasal ngan security yang xberperikemanusiaan 2..dia boleh lagi cakap sal arahan TNC bahawa penggawa yang jaga kebajikan pelajar..habis 2 security jaga ape??? xkan jaga jalan raya kat usm je???...memang @#$%^&*<>? la security ni..

yati yang dah rasa bengang ni cakap "saya dah nak buta ni, xkan xbleh tolong hantarkan ke hosp???"..aku menyabarkan yati dan cuba lah contact penggawa desa n lam masa 5 minit kami dah dalam kenderaan dr.wan rose, penolong penggawa desa saujana, n menuju ke hosp.

kat hosp. kami trus ke emegency room..kat sana pon ade 1 lagi problem..patient ramai sangat n dr pon dah balik sebab dah hbis waktu bkerja..yang ada hanya dr pelatih dan MA je..nasib yati kurang baik dan dia terpaksa datang balik pagi esok (hari ni)..

semasa kat emergency room 2 aku nampak sorang lagi kawan aku, nazary bergegas masuk ke bilik 2..aku terkejut tengok kdaan dia..rupanya dia pon terdedah ngan uv rays gak tapi xseteruk yati sebab nazary hanya terdedah lebih kurang setengah jam je lam lab 2. dia hanya diberi ubat titik kat mata je. lebih kurang kul 10 kami pon balik ke kampus..demam aku masa 2 pon memang dah makin teruk..badan rasa panas sejuk je..kepala berdenyut2..tapi aku kuatkan semangat aku n bawak moto nadhir yang datang melawat kami..aku suh yati pegang aku kuat2 sebab takut dia jatuh..aku tengok kdaan yati masa 2 dah makin teruk..tapi dia buat relax je sebab xmau kami risau.

bila di fikir2 balik, aku memang geram ngan sikap security 2..aku tau xsemua security cam 2 tapi aku cukup kecewa dengan sikap xbperikemanusiaan nya..aku harap 1 hari nanti dia akan insaf dan timbul kesedaran lam diri dia..semoga dia dapat menjalankan tugas dengan ikhlas, bukan bergantung semata2 ngan arahan atasan..

n aku juga berharap semoga yati n nazary cepat2 sembuh..sama2 kita doakan kesejahteraan mereka..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...